Smerter i ankel og fot

Smerter i ankel og fot skyldes vanligvis belastningsskader eller overtråkk. Det er vanlig med seneskader, slimposebetennelse, leddbåndskader eller muskelplager. Det er også mulig å få nerve i klem ved ankel og fot, såkalt «nerve impingement».

Årsaker

Det er økt forekomst av smerter i ankel og fot der det er en rask økning i belastning, som for eksempel ved ny treningsaktivitet eller en markant økning i intensitet av eksisterende trening. Dette gjelder spesielt løping, der 80% av alle belastningsrelaterte løpeskader skjer i løpet av de første 6-8 ukene med trening.

Eksempler på tilstander som kan som kan forekomme i alle aldre og kan være ganske hemmende er Plantar Fasciitt og Akilles tendinopati - Les mer om dette her. Dette er tilstander vi behandler ofte i klinikken og har god kjennskap til.

Behandling

Felles for både kne-, ankel- og fotsmerter er at de kan forebygges med riktig og regelmessig trening. Også der det er slitasje og artrose kan trening ha god effekt. Øvelser som har vist seg effektive er knebøy, utfall og tå-hev; fellesnevneren for disse øvelsene er at de krever flere muskelgrupper samtidig. Dette fører til god balanse og en mer funksjonell tilnærming enn å isolere enkelte muskelgrupper.

Ved diagnoser eller vedvarende smerter, anbefales undersøkelse og oppfølging av en kiropraktor - vi har flere behandlere i klinikken som har spesialisert seg på ankel og fot.

Hva kan jeg gjøre selv ?

Ved akutte smerter, anbefales nedkjøling med ispose og avlastning de første 2 døgn. Deretter er det viktig med noe belastning, så lenge dette ikke gir skarpe smerter i skadeområdet.

Som nevnt tidligere, er øvelser som knebøy, utfall og tå-hev gode øvelser for mange type smerter i kne, ankel og fot.

Moderate gåturer hvis ankel og fot tåler belastningen, eller sykkel/ellipsemaskin hvis leddet ikke tåler gange.

Vurder skifte av sko hvis du har sko med lite demping eller de er gamle og utslitte. Ved smerter i ankel og fot er det også viktig å tenke på stabilitet, spesielt i ankelleddet. - Ofte kan man tenke jo mer demping i sko, desto bedre. Også fordi dette føles veldig behagelig for ankel og fot. Men det er ikke alltid mer demping i sko er bra, da dette skaper dårligere stabilitetstimuli for strukturer rundt ankelleddet - slik at disse strukturene blir svakere og leddet blir mer utsatt for re-skade eller andre skader.

Er hensikten å forebygge, kan en treningsveileder vise gode øvelser for å styrke disse strukturene. Vår samarbeidspartner Family Sports Club på Quality Hotell Sarpsborg er et sted vi trygt kan anbefale for god treningsveiledning.