Smerter i nakken - Årsaker og behandling

Nakkens bevegelser består av et komplisert samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor helt avhengig av en god nakkefunksjon for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel. Blir det feil i ett av disse systemene påvirkes dette samspillet på en negativ måte. Dette kan resultere i smerter og ubehag fra nakken.

Grunnet nakkens store bevegelighet er den spesielt utsatt for akutte skader som f.eks. whiplash, forstuvelse i ledd og/eller muskulatur og det vi kaller "låsninger". Dette kan f.eks oppstå som følge av bilulykke, en rask ukontrollert bevegelse eller langvarig skjevbelastning som å sove med hodet i en ugunstig posisjon eller fra å bære/løfte tunge gjenstander uten å være varm i muskulatur.

Overbelastninger av muskler og ledd fra ensidige belastninger over tid kan gi kroniske og vedvarende smerter fra nakkeregionen. Hvis du har nakkesmerter som har vart lengre enn noen dager, eller som gir nummenhet eller prikkende fornemmelser i armene, bør du søke kiropraktor for en grundig undersøkelse.

Årsaker

Svak og overbelastet nakkemuskulatur: F.eks. sitte ved en pult i lengre perioder – spesielt i posisjoner hvor musklene må jobbe statisk over lengre perioder. Dette kan forsake smerter og stivhet i nakken og skulder områdene som senere kan utvikle seg til hodepine. Aktiviteter hvor du må lene hode bakover kan også skape problemer i nakkemuskulaturen – for eksempel male taket, sykle (racing sykkel) eller svømme (brystsvømming).

Slitasje på ryggvirvlene i nakken: I løpet av livet er det helt normalt å utvikle slitasje i ulike ledd i kroppen, dette inkluderer også ryggsøylen og nakken din. Mellomrommet mellom ryggvirvlene dine vil bli mindre og små beinutvekster kan oppstå i kantene på ryggvirvlene, dette kalles Osteochondrose. Artrose mellom virvlene i nakken kalles cervikal spondylose. Disse forandringene kan gjøre det vanskeligere å bevege nakken, men vil sjeldent skape smerter i nakken på egenhånd.

Whiplash/nakkesleng: Dette er en skade av nakken som kan forekomme hvis noen kolliderer med deg bakfra i en trafikkulykke. Kollisjonen får nakken til og raskt slenge seg fremover forså like raskt bakover igjen. Den raske bevegelsen vil normalt skade både muskler og sener i nakke regionen. Dette vil produsere en vond og stiv nakke som vil gjøre det vanskelig å bevege hodet i flere dager.
Begrensning av ryggvirvelkanalen eller ett prolaps: hvis nervekanalen i ryggen blir for smal eller hvis en disk lekker ut og presser på en nerve kan dette forsake radikalsmerter i skulder og arm.

Hva er de vanligste typene nakkesmerter?

• Kink i nakken: kjennetegn for tilstanden er smerter i nakke og skuldre hvor nakken er låst i enten midtstilling eller til en av sidene. Kink i nakken er hyppig forekommende, og er vanligst hos personer mellom 15-30 år. Tilstanden er heller ikke uvanlig blant barn. Typisk sykehistorie er å våkne en morgen med stiv, smertefull nakke etter å ha ligget med hodet i skjevstilling om natten. I noen tilfeller kan tilstanden oppstår etter forstrekning i forbindelse med fysisk aktivitet, eller ved nakkeskade.

• Muskelsmerter/myalgi i nakken: Nakkemyalgi er betegnelsen på en tilstand med kroniske smerter i nakken hvor man ikke finner andre årsaker enn spent og smertefull muskulatur. Muskelfunksjonen svekkes på grunn av smertene og mange kan få utstrålende smerter i armene. Smertene komme fra muskulatur i nakken. Ved psykiske påkjenninger, eller ved dagliglivets stress og belastninger, er det vanlig at vi mennesker strammer musklene i nakken og heiser skuldrene. Dersom musklene ofte, eller hele tiden, er strammere enn vanlig, vil det etter hvert føre til en irritasjon i muskulaturen. Musklene vil kjennes støle og ømme. Når nakkemuskulaturen er stram, vil dette også føre til et kraftigere drag på senefestene (muskelfeste). Nakkemuskulaturen fester seg til nakkevirvlene og på bakre del av skallen. Stramme nakkemuskler kan derfor føre til hodepine og smerter ned ryggsøylen.

Behandling av nakkesmerter

En bevegelig og smertefri nakke er viktig for vår funksjonsevne og for at vi skal fungere optimalt i hverdagen. Når nakken svikter eller stivner blir vi fort hjelpeløse og betydelig hemmet i både arbeidslivet og det private. Er du plaget med smerter eller stivhet i nakken bør du besøke en av våre kiropraktorer eller fysioterapeuter for behandling og veiledning. Har du hatt plager over lengre tid som ikke går over eller du ikke får hjelp med, ta gjerne kontakt da vi har behandlere som har spesialisert seg på dette områder innen kronisk rygg- og nakkesmerte - slik at du får kvalifisert utredning og diagnose på ditt problem.

Kiropraktoren er ofte en godt startpunkt for utredning av nakkesmertene dine, da de har utdanning som primærkontakt og kan gi deg den mest nøyaktige diagnosen på din tilstand. På dette grunnlaget anbefales du riktig behandling, enten det er hos kiropraktoren, fysioterapeuten, eller om det er behov for yttligere undersøkelser som røntgen/MR eller legespesialist.

Kiropraktisk behandling vil alltid måtte bli tilpasset pasientens helsetilstand. Som regel vil behandlingen omfatte leddjustering, hvor det løsnes på stivheten i leddene i ryggen med en rask bevegelse. Ofte blir dette etterfulgt av lokal bløtvevsmassasje/triggerpunktbehandling og tøyning av stram muskulatur. Behandlingen er ofte smertefri og gir gjerne en følelse av bedring direkte i etterkant.

De fleste tilfeller av ryggsmerter kan også forbedres ved hjelp av enkle øvelser. For å unngå tilbakevendende ryggsmerter, kan det være smart å styrke muskulaturen rundt mage og rygg (kjernemuskulatur). Da er det viktig at du opprettholder en god bevegelse i rygg og bekkenregionen, med jevnlige aktiviteter og øvelser.

Hva kan du gjøre selv?

Har du smerter i nakken gjelder det hovedsakelig å holde seg i aktivitet og følge med på spenningsmønsteret i nakken og skulderbuen. Mange har en stressende hverdag med jobb og familie hvor det er lett å bli anspent og stiv i nakken og skulderpartiet. Å være bevisst på disse spenningene er viktig slik at man rekker å senke skuldrene i tide før musklene har blitt stive og ømme. På den måten kan man slippe unna påfølgende nakkesmerter og f.eks. spenningshodepine.

• Hold deg i bevegelse. Sett av tid til generell aktivitet som vil være med på å løse opp stive og stram muskulatur
  • Prøv å unngå stress. Finn ut hva som skaper spenninger for deg og vær flink til å legge inn pauser.
  • Ved akutte smerter kan kan bruke ispose over den det er mest smertefullt i ca 10-15 min 1 gang i timen. Varme kan man bruke på øm og sliten skuldermuskulatur.
  • Masser egne skuldre.
  • Tøy og strekk. Sett av noen minutter for å tøye og strekke skuldre, armer og nakkemuskulatur.

Hvis du ikke klarer å løse opp i nakken selv og stadig får tilbakevendende plager anbefaler vi at man tar kontakt for en vurdering. Ofte er det ikke mye som skal til før plagene blir langt bedre eller helt borte.

Alle våre behandlere har grundig utdanning i utredning og behandling av nakketilstander.