Smerter i bryst og brystkasse

Ofte blir det snakket om nakkesmerter og korsryggsmerter, mens smerter i bryst og brystryggen kan være like vanlig. Smerter i området rundt brystet blir ofte forbundet med hjertet og lunger og kan bli oversett av din primærhelsekontakt. Et problem vi ofte ser i klinikken er et såkalt "ribbeinslåsning" hvor pasienten erfarer sterke, stikkende smerter foran eller bak i brystet. Ofte havner denne pasienten på legevakta med frykt for noe mer alvorlig, mens det underliggende problemet rett og slett er en irritasjon i festeleddet mellom ribbeinet og ryggraden.

Hva er brystkassen ?

Brystkassen er komponert av ribbeina, brystbeinet og brystvirvlene - som er alle virvlene mellom nakken og korsryggen. Brystkassen skal beskytte lunger og andre vitale organer mot skade, men er det er også viktig at brystkassen er bevegelig, da den skal gi lungene muligheten til å blåse seg opp og ned under inn- og utpust. Det er også viktig med bevegelse i brystkasse, slik at kroppen overkroppen kan rotere og bøyes frem og tilbake ved aktivitet og fremover-/bakoverbøyning. Av denne grunn er bryst kasse delt opp i mange deler med bevegelige ledd mellom hvert bein.

Hvorfor får jeg smerter i brystet eller brystkassen ?

Midtryggen eller "brystryggen" er mindre mobil enn nakken og korsryggen pga ribbeina som fester seg på begge sider langs hele midtryggen. Denne anordningen gjør at nervene som kommer ut fra ryggmargen får mindre plass og er mer utsatt for irritasjon eller press. Muskulaturen blir ofte mer statisk belastet og mennesker som jobber mye fremoverlent eller ved en kontorpult kan oppleve plager i området mellom skulderbladene. Et annet problem som kan oppstå er f.eks. T4 syndrom, en tilstand som kan gi nummenhet i hender og fingre i begge armer. Les mer om T4 syndrom her.

En mindre vanlig tilstand som kan oppstå på fremsiden av brystet er kostokondritt, en "betennelse" i ett eller flere ribbeinsledd - også kalt Tietzes syndrom. Denne tilstanden kjennetegnes av en øm kul ved overgangen til brystbeinet og begrenser seg gjerne til ett eller to nivåer. Har du tegn på dette bør du oppsøke en kiropraktor eller fastlegen din for en korrekt diagnose.

Brystkassen er også utsatt for akutte skader som ribbeinsbrudd og andre medisinske tilstander. Som primærkontakt, er kiropraktoren utdannet for å skille mellom enkelttilstander i brystet og brystkassen og henviser alvorlig tilfeller videre til riktig medisinsk instans.

Hva er de vanligste tilstandene i brystkassen som behandles i klinikken ?

Den vanligste tilstandene vi ser i klinikken som relateres til smerter i brystkassen er stivhet i brystvirvlene og låsning i ett eller flere ribbeinsledd - ofte i kombinasjon med hverandre. En låsning i ribbeinsleddet kjennetegnes ofte med skarpe, lokale smerter og kan ofte oppfattes som smerter i lungene. Mange havner derfor på legevakten istedet for kiropraktorkontoret, uten at dette er nødvendig.

Vi har god erfaring med undersøkelse og behandling av disse typer plager, og vi er i tilllegg primærhelsepersonell som kan plukke opp og henvise underliggene organiske tilstander hvis dette er tilfellet. Det er derfor helt trygt å oppsøke oss for smerter i brystkassen.

Hva kan jeg gjøre selv ved smerter i bryst eller brystkasse?

Det viktigste du kan gjøre når opplever smerter i bryst eller brystkasse er å puste rolig, slik at ikke ribbeburet utvider seg mer en det trenger og forverrer tilstanden.

Ispose på området med smerter kan i noen tilfeller lindre.

Det er også i noen tilfeller effektiv med ibux, da dette ofte kan få anspent muskulatur til å slappe av.

Bevegelse kan også har en beroligende effekt både på smerter og muskelspenninger. Gå en tur i skogen eller på mykest mulig underlag. Pass på at du ikke går for hardt, slik at ikke pulsen øker og brystkassen ekspanderer mer enn normalt. Dette kan i noen tilfeller forverre smerten.

Er du usikker eller ønsker du å få utredet dine smerter i brystet eller brystkasse, ta gjerne kontakt på telefon 69 13 06 00 eller morten@sarpsborgkiropraktorklinikk.no