Hva er naprapati?

Ordet naprapati betyr å korrigere årsak til lidelse.

Naprapati innebærer å diagnostisere, behandle og rehabilitere smertetilstander og funksjonelle problemer i ledd og muskler, både akutt, kronisk, forebyggende og rehabiliterende.

På en behandling hos naprapat vil du først bli stilt relevante spørsmål for å finne ut av din sykehistorie. Basert på sykehistorien og smerteområdet ditt utfører naprapaten ortopediske tester for å kunne sette en diagnose. Deretter velges det manuell behandling ut fra diagnosen.

I tillegg til behandling på benken inne hos naprapaten, får mange med seg treningsøvelser hjem. Dette er ofte for å gjenoppta normal funksjon i muskel- og skjelettsystemet, men treningsøvelsene kan også ha som hensikt enten å øke funksjonen - bli sterkere og klare mer enn før, eller i visse tilfeller opprettholde funksjon og forhindre ytterligere forverring.

En behandling hos naprapat kan redusere muskelsmerter og dårlig bevegelse, og kan være bra for utrente personer, idrettsutøvere og alle imellom.

Dette er noen av behandlingsmetodene en naprapat bruker:

• Artikulering er en behandlingsmetode som brukes for å øke bevegeligheten i ledd.
  • Ergonomisk rådgivning både hva gjelder fritid og arbeidsplass.
  • Hjemmeøvelser/trening gir naprapaten til sine pasienter både for å forebygge og rehabilitere.
  • Manipulasjon er en teknikk der man med ulike behandlingsgrep normaliserer bevegeligheten og funksjonen i ulike ledd. Her bruker naprapaten veldig spesifikke grep, som utføres med høy hastighet, men med så liten kraft som mulig.
  • Mobilisering er en form for veldig spesifikk og leddnær tøyning som brukes for å normalisere bevegeligheten mellom ledd
  • Triggerpunktsbehandling for å minske en viss type smerteutstråling. De spente muskelstrengene behandles med flere ulike metoder for å senke muskelspenning.
  • Massasje av muskler og bindevev for å myke opp vevet, minske muskelspenning og øke gjennomblødningen.
  • Muskeltøyning for å senke muskelspenning og øke fleksibiliteten.