Hofte-, bekken- og lyskesmerter

Smerter i hofte, bekken og lyske kan oppstå fra mange forskjellige tilstander i og rundt hoften eller fra andre områder i kroppen som kan gi refererte smerter til et av disse områdene. Tilstander i hofteleddet kan også gi utstrålende smerter til andre områder, som f.eks. kneet.

For å gi deg en tydelig oversikt, har vi delt opp tilstandene i fremside, utside og bakside av hofteleddet. Fremre hoftesmerter er det vanligste.

Fremsiden av hofteleddet

Den vanligste tilstanden i fremre del av hoften er slitasjegikt eller coxartrose. Mange er også plaget med “betennelsestilstander” i sener og slimposer etter overbelastning eller feilbelastning over tid. Dette kan ofte, med riktig diagnose og veiledning, bedres med behandling og/eller riktig styrkeøvelser. Snakk med en av våre behandlere om vi kan hjelpe deg med din tilstand.

Utsiden av hofteleddet

utsiden av hoften er det vanlig med Trochanterbursitt (slimposebetennelse) og Iliotibial Bånd Syndrom.

Baksiden av hofteleddet

Bakre hoftesmerter skyldes ofte referert smerte, d.v.s. smerter fra et annet område som korsryggen eller bekkenledd. En vanlig smertetilstand som ofte kan etterligne prolaps er Piriformis Syndrom, en tilstand som gir smerter langs isjasnerven - bakside setemuskel, lår og legg. Dysfunksjon av Gluteusmuskulaturen er også et problem vi ser ofte her i klinikken, og som ofte har blitt glemt hvis pasient har vært til utredning og/eller behandling tidligere uten resultater.

- Se typiske symptomer på Dysfunksjon av Gluteusmuskulatur her.

Smerter i bekkenet

Smerter i bekkenet er en veldig vanlig tilstand, og de to vanligste årsakene er bekkenløsning og bekkenlåsning. I vår erfaring kan disse tilstandene ofte eksistere samtidig, da vi har et bekkenledd på hver side av halebeinet som ofte kan påvirke hverandre.

De to bekkenplatene er også festet sammen av et 3 ledd i forkant, kalt symfysen.

Bekkenløsning er som regel i forbindelse med graviditet, mens bekkenlåsning kan oppstå når som helst i løpet av livet.

Plager i lysken

Lysken er festepunkt for muskler som beveger beinet inn mot midtlinjen. Derfor er det et kjent
område for få strekk.

Men det er også et område for referert smerte, som for eksempel fra det bakre bekkenleddet (ileosakralledd) eller prolaps. Hofte slitasje kan også presentere som lyskesmerter.

Lyskesmerter dermed være et tegn på flere årsaker.

I Klinikken

Ofte ser vi at problemer henger sammen funksjonelt; for eksempel kan en irritert hoftemuskel være tegn på et bekkenledd som ikke beveger seg riktig - som igjen påvirker stabilisere av hoftepartiet når vi går, løper eller hopper. Over tid kan dette lage et forvirrende bilde.

- En nøye kartlegging, ved hjelp av det kliniske bilde og en god undersøkelse vil som regel kunne avdekke hvilken struktur som er skyld i smerten.