Hva er terapeutisk laserbehandling?

Terapeutisk Laserbehandling eller Lavenergi Laserbehandling/Low Level Laser Therapy (LLLT) ble først prøvet på sårheling ved Semmelweiss universitet, Ungarn i 1967. Behandlingen består av bestemte doser av ensfarget laserlys som ser ut til å kunne påvirke betennelser, tilheling og smerte.
Det oppstår ingen varmeeffekt, og kalles behandlingsmetoden kalles også ”kald laser”. Effektene er fotokjemiske og minner om fotosyntesen i planter. I første rekke påvirkes cellemekanismer knyttet til reguleringen av adenotrifosfat (ATP), frie oksygenradikaler (ROS) og nitrogenoksid (NO) av laserbehandling.
Infrarødt laserlys trenger dypere enn synlige bølgelengder, og egner seg derfor bedre når behandling må gis gjennom huden. Det er publisert over 100 randomiserte kontrollerte studier med laserbehandling.
I Norge brukes laserbehandling blant annet av fysioterapeuter og kiropraktorer og er økende i bruk hos andre helseprofesjoner Det foregår forskning i Norge på LLLT ved innen fysioterapi og odontologi ved Universitetet i Bergen og Høyskolen i Bergen, og ved universitetet i Oslo.

Hvem kan få Terapeutisk Laserbehanding?

I utgangspunktet kan alle få behandling med Terapeutisk Laser, men behandlingen bør utføres av autorisert helsepersonell som har opplæring i bruk av Terapeutisk Laserbehandling.

Terapeutisk Laser skal ikke brukes i området på og rundt skjoldbruskskjertel eller øyne, ikke på pasienter med kreft eller kvinner som er gravide - da det er usikkert hvilken effekt av Terapeutisk Laser har på denne gruppe pasienter.

Hva er fordelene med Terapeutisk Laserbehandling?

Det er kjent at Terapeutisk Laserbehandling lindrer smerte, demper betennelser og stimulerer tilhelingsprosesser. Når lave nivåer av rødt og infrarødt lys stråles over musklene, oppstår fotokjemiske prosesser som stimulerer cellene. Forskerne er ikke helt sikre på mekanismene bak denne effekten.

Terapeutisk Laserbehandling kan også har en positiv effekt på følgende tilstander:

• Leddbåndskader
  • Muskelskader
  • Senebetennelser
  • Slimposebetennelser
  • Nakkesmerter
  • Korsryggsmerter
  • Knesmerter

Det blir også brukt i akuttbehandling i klinikken, da det ofte reduserer lokal hevelse og øker tilheling av skadet vev. Terapeutisk Laserbehandling kan også være effektivt ved behandling av følgende enkelttilstander:

• Smertelindring hos pasienter med Fibromyalgi
  • Carpal Tunnel Syndrom
  • Bihulebetennelse
  • Artrose
  • Plantar Fasciitt

Terapeutisk Laserbehandling er også et godt alternativ til Akupunktur for pasienter som ikke tåler nålestikk.

Terapeutisk Laserbehandling kan også brukes i behandling av hudtilstander. Dette er ikke noe vi utfører i klinikken, men som kan finnes andre steder i området.

Er effekten av Laserbehandling vitenskapelig dokumentert?

Det er publisert over 100 randomiserte kontrollerte studier med laserbehandling. Særlig to store studier viser at Laserbehandling kan være effektiv for nakkesmerter og mot melkesyre. Det er også vist at Terapeutisk Laserbehandling kan redusere skadetiden ved akillesbetennelser.

"Laser virker mot melkesyre"

Hard trening gir mikroskopiske skadereaksjoner i musklene. Dette tar tid å hele før ytelsen gjenvinnes. Tidligere har alt fra nedkjøling, strømbehandling og kosttilskudd blitt brukt for å utsette muskeltrøtthet og forbedre restitusjon etter tungt muskelarbeid

En studie fra Institutt for samfunnsmedisinske fag viser at lavenergi laserbehandling (LLLT) har gunstig effekt mot muskeltrøtthet og stimulerer restitusjon etter fysisk trening.

– Laserbehandlingen førte til at idrettsutøverne klarte flere repetisjoner, og fikk mindre betennelsesreaksjoner etter albubøy med manualer.

Kan jeg få uønskede effekter av laserbehandling?

Terapeutisk Laserbehandling har ingen bivirkninger og er helt smertefri, forutsatt at den ikke brukes over store ansamlinger med hår eller over en tatovering. Da vil ofte pasienten føle stikkende smerter eller annet ubehag. Hvis du benytter deg av en kvalifisert behandler, vet han/hun dette og behandling vil oppleves behagelig og mild.

Kan laserbehandling være skadelig?

Terapien har ingen bivirkninger av betydning. Den bør holdes unna øyne og skjoldbruskkjertel, pasienter med kreft og gravide kvinner, da vi ikke vet nok om hvilken effekt Terapeutisk Laserbehandling har få disse tilstandene.

Ta gjerne kontakt idag for å bestille en time med Terapeutisk Laserbehandling. Både Morten og Thomas er kvalifisert for behandling med Terapautisk Laser.