Plager i albue og hånd

Plager i albue er lokalisert i eller rundt albuen. Årsaken til smerten kan være en akutt skade eller overbelastning av senefestene i albuen, som et resultat av gjentatte ensformige bevegelser uten tilstrekkelig hvile. Tennisalbue og golfalbue er betegnelser for smerter på utsiden og innsiden av albuen.

Særlig hyppig ser vi smerte lokalisert på utsiden av albuen – tennisalbue. Noen yrkesgrupper og idrettsutøvere er mer utsatt for denne lidelsen enn andre, særlig kan det forekomme hos kontorarbeidere og håndverkere.

Jeg har plager i albuen, hva kan hjelpe ?

I startfasen av en overbelastningsskade vil det være viktig med avlastning. Deretter vil det ofte være behov for behandling og trening. Eksempler på behandlinger som ofte blir brukt er trykkbølgebehandling, dry needling, bløtdelsbehandling, kinesiotape, støttebandasje/skinne. Dette bør suppleres med et godt treningsprogram - snakke gjerne med Thomas eller Morten for hjelp med øvelser.

For å finne den mest effektive behandlingen for deg er det viktig å stille korrekt diagnose som gjøres på bakgrunn av en grundig anamnese og undersøkelse. I noen tilfeller kan smerten i albuen komme fra lidelser i skulder, nakke, håndledd eller hjerte. Derfor er det viktig med en grundig undersøkelse for å kunne avdekke dette før behandlingen starter.

Dersom du får feber og albuen er rød og hoven, bør du oppsøke lege.

Jeg har smerter i hånden, hva kan jeg gjøre ?

Smerter i hånd innebærer plager i håndledd, hender og/eller fingre. Det kan være snakk om smerter, svulster, feilstillinger og nerveskader som kan føre til nedsatt funksjon i hånden.

De vanligste årsakene til smerter i hånden som vi ser i klinikken er:

• Senebetennelser, som følge av akutt eller gjentatt overbelastning.
  • Det er også vanlig med slitasjeforandringer, oftest hos eldre. Da vil man typisk se hovne og ømme ledd.
  • En annen tilstand er Karpaltunnelsyndrom. Det vil gi symptomer som prikking, stikking og nummenhet på håndflatsiden ut til tommelfinger, pekefinger, langfinger og halve ringfinger.
  • Beinbrudd kan også forekomme. Da vil man ofte se en feilstilling og det oppstår en lokal ømhet på bruddstedet.

For å kunne tilby den mest effektive behandlingen til deg med håndsmerter er det viktig med en grundig anamnese og undersøkelse. Ofte vil det være behov for ro og avlastning en periode, for deretter tilpasset aktivitet og trening. Om håndfunksjonen er svekket kan det dreie seg om et rehabiliteringsforløp med tilrettelagte øvelser, råd og veiledning.

Vi har både kiropraktor og fysioterapeut på klinikken - som dekker hele behover for behalding og/eller rehabilitering.

Ta gjerne kontakt med oss på telefon 69 13 06 00 eller e-post adresse: morten@sarpsborgkiropraktorklinikk.no for mer informasjon om albue eller håndsmerter.