Svimmelhet

Svimmelhet er ikke en sykdom i seg selv, men et tegn på at noe ikke fungerer som det skal.
Symptomer kan være en gyngefølelse eller at det «går rundt».

Det kan være flere årsaker til svimmelhet. Tilstanden er vanlig, og forekomsten øker med alderen. Ofte er årsaken ukjent. For selve
balansesansen vår, er det er en nær relasjon mellom synet, det indre øret, nakke og hjerne. En reduksjon i funksjon eller sykdom i en eller flere av disse strukturene kan lede til svimmelhet eller ustøhet.

Symptomer

De fleste har opplevd en følelse av svimmelhet; det går rundt, det kan være en følelse av å være på en båt som gynger fra side til side, eller det kan svartne for øynene. Noen ganger kan også kvalme oppstå. Svimmelhet i forbindelse med funksjonstap i for eksempel ansiktet, er en akutt medisinsk situasjon og trenger øyeblikket utredning av medisinsk personell.

Årsaker

Svimmelhet kan ha mange årsaker, fra alvorlige til helt ufarlige. Svimmelhet som ikke går over, bør uansett sees på av kvalifisert helsepersonell.

Balanse er et samspill mellom, hjerne, balanseorganet i synet og øret. Enhver tilstand eller sykdom som påvirker disse, kan produsere følelsen svimmelhet.

Følgende tilstander/sykdommer er de vanligste årsakene til svimmelhet:

• Krystallsyken eller BPPV
  • Mènières Sykdom,
  • TMD (kjeveproblemer)
  • Vestibular Nevritt
  • Cervicogen Vertigo (svimmelhet fra nakken)
  • Feber, blodmangel, hjerte-lunge lidelser, medisin bruk.

Behandling

Det må utredes hva årsaken til svimmelhet er, før en eventuell behandling kan igangsettes. Årsaker som trenger medisiner håndteres hos fastlege eller spesialist helsetjenesten. Vår naturlige samarbeidspartner for tilstander vi ikke kan behandle er nettopp fastlegen. Da er det videre opp til fastlegen å henvise til naturlig instans. Tilstander vi kan behandle i klinikken er Krystallsyke, Cervicogen Vertigo og balanse utfordringer/problemer knyttet opp mot skader eller alderdom, der trening og øvelser kan bedre balanseevnen.

Hva kan jeg gjøre selv ?

Balansen vår blir dårligere med alderen, og kan føre til ustøhet og i verste scenario fall og skade.

Særlig for eldre er balanse viktig å trene, nettopp for å unngå fall. En enkel måte å trene balanse på er å stå på ett ben, eller gå på en linje med hel til tå. Å gå tur i ulendt terreng er også en fin måte å holde balansen god på. Som oftest bør et tilfelle av svimmelhet utredes før det forsøkes egenøvelser eller andre tiltak på egenhånd. I verste fall kan egenøvelser gjøre svimmelheten verre.

En dyktig behandler vil tilpasse øvelser som hjelper for svimmelheten din og ikke gjør den verre.

Ta gjerne kontakt med Thomas som har videreutdannelse innen svimmelhet og balanseutfordringer - på thomas@sarpsborgkiropraktorklinikk.no eller 69 13 06 00.