Muskelknuter/triggerpunkt

29/09/2020

Muskelknuter/triggerpunkt

En muskelknute er muskelfibre som har «ballet» seg sammen til en ineffektiv gruppe av fibre. Det vil si at denne delen av muskelen ikke er til hjelp i den jobben muskelen skal utføre, men sitter mer som en brems.

Hvordan blir muskelknuter til?

Det kan være flere årsaker til at disse punktene dannes i muskulaturen. Det kan være ensidig belastning, dårlig kroppsholdning, stress, dårlig søvnkvalitet, låsninger i ledd eller ergonomi på jobb for å nevne noen.

Uansett, punktene produserer smerter, ubehag, og kan redusere funksjon betraktelig.

Hva kan du gjøre?

Både muskelvev og fascievev (det som omkranser muskler og ligger under huden) er mest tøyelig når det er godt med blodomløp. Har du for eksempel muskelknuter på skulderbladet , bør du først gjøre øvelser som gjør muskelgruppen varm. Ro-øvelser, og innad/utad-rotasjon med skulderen er øvelser som aktiverer disse musklene.

Etter å ha gjort det kan du bruke en muskelball som er beregnet på nettopp dette, man kan også bruke en tennisball, golfball eller en innebandyball. Det du gjør: stå inntil en vegg med skulderbladet, plasser ballen mellom veggen og musklene du vil treffe. Len deg på ballen til du kjenner du klarer å treffe punktet. Hold et mildt press
20-30 sekunder. Eller til du kjenner at smerten minker, da kan du øke trykket litt.

Gjenta dette 2-5 ganger. Du kan også bevege armen mens trykket opprettholdes. Når du er ferdig, vil du som regel få en følelse av mindre smerte og økt bevegelighet. Fremgangsmåten kan benyttes uansett muskelgruppe, såfremt du klarer å få ballen til å treffe. Du kan fint tøye lett etter en runde med muskelball, og ta øvelser for å «flushe» muskelen med ferskt blod.

Dette funker ikke!(?)

Du har forsøkt muskelball, tatt øvelser og tøyd det du klarer, men smerten er likevel sterk eller uendret? Det kan da være andre årsaker til smerten du føler, de kan komme fra andre strukturer som for eksempel ledd. Smerter du ikke klarer å lindre, kan vi undersøke og hjelpe deg med. Vi har diverse verktøy vi bruker for å håndtere disse problemstillingene, og som er noe vi ser daglig.

Er det noe du lurer på? Ta gjerne kontakt.

Mvh
Thomas