Hva er en skiveprolaps?

28/06/2020

Hva er en skiveprolaps?

Ca. 80% av befolkningen har ryggplager en eller flere ganger i løpet av livet. Prolaps kan i noen tilfeller være årsaken til smerten.

En prolaps betegnes ofte som en skiveutglidning. Dette betyr at en av skivene mellom ryggvirvlene har fått en sprekk og gelemassen som er inni ryggvirvelen presses ut igjennom sprekken. Dette kan gi smerter i ryggen, men man kan også ha prolaps uten noen form for symptomer.  Av og til kan gelemassen presse mot den nærliggende nerveroten, og det vil da kunne kjennes som en strålende smerte, for eksempel ned i beinet.  Som oftest forekommer en prolaps i korsryggen.

Årsak til skiveprolaps

En skiveprolaps er noe som utvikler seg over tid, men som kan ha en akutt utløsende årsak.

Dersom du har en stillesittende jobb, er overvektig, røyker eller driver med idrett/arbeid som innebærer tunge løft er risikoen større for at en prolaps kan forekomme. Mange opplever at prolapsen utløses av en fysisk belastning, som f.eks. dra opp en rot i hagen, løft av en tung gjenstand, eller i visse tilfeller bare en feil bevegelse.

Se illustrasjon under for hvordan en prolaps ser ut:

Symptomer på en prolaps

Symptomene på en prolaps opptrer oftest med smerter i korsryggen. Smertene kan komme akutt eller gradvis. I tillegg kan man oppleve strålende smerte ned i beinet. Smertene i beinet kan også forekomme uten direkte smerte i korsryggen. Mange kan også oppleve nummenhet i huden og/eller prikking og stikking ned i beinet.

Diagnosen kan stilles på bakgrunn av en klinisk undersøkelse og sykehistorie hos autorisert helsepersonell, som fysioterapeut eller kiropraktor.

Når bør jeg kontakte lege?

Du bør kontakte lege hvis du erfarer det som kalles "røde flagg" – da er det mulig du trenger akutt medisinsk behandling. "Røde flagg" er når du opplever en eller flere av disse syptomene i kroppen:

• Kraftig forverrende ryggsmerter
  • Svakhet i beina
  • Tap av kontroll over funksjon av blære og/eller tarm
  • Nummenhet i seteregion og/eller skrittet

Blir jeg frisk?

Så mange som 9 av 10 av de som har skiveprolaps blir bedre i løpet av de første 6 ukene, men for de med smerter ned i beinet kan det ta lengre tid. Mange kan også oppleve tilbakevendende smerteepisoder. Det vil være viktig med rett opptrening og forebyggende trening etter forekomst av en prolaps.

Behandling

Det overordnede målet for behandling er å oppnå tilstrekkelig smertelindring så pasienten kan igangsette normal aktivitet. Aktivitet og bevegelse er et viktig tiltak for tilhelning.

Det er viktig at pasienten opprettholder hverdagsaktiviteter, som å gå og bevege seg mest mulig, selv om det kan gi smerter i rygg og/eller i beinet.

- Derimot aktiviteter som fremprovoserer stor smerte og tydelig forverrer smertebildet bør unngås.

Det er viktig å variere mellom hvile og aktivitet. For mange vil prolaps føre til innaktivitet og engstelse. Det vil derfor være viktig å oppsøke kyndig hjelp og veiledning for å få rett behandling.

Alle våre behandlere ved Sarpsborg Kiropraktorklinikk er kvalifiserte og erfarne i utredning, behandling og oppfølging av skiveprolaps. Du kan trygt kontakte en av oss for en vurdering eller om generell råd.

Kontakt gjerne Camilla på 412 11 285 eller camilla@sarpsborgkiropraktorklinikk.no for spørsmål ang. denne artikkelen.

Denne artikkelen er skrevet av Fysioterpeut Camilla Gaarden.