Bekkensmerter i forbindelse med svangerskap

01/06/2020

Bekkensmerter i forbindelse med svangerskap

Bekkenet har tre store ledd, to baktil og ett fortil. Disse leddene er stramt forbundet med sterke leddbånd som hindrer bevegelighet i bekkenet.

Ved en graviditet skjer en hormonell prosess som gjør at leddbånd blir mer tøyelig og bekkenet mer fleksibelt. Dette kalles fysiologisk bekkenløsning, og skjer alle gravide i større eller mindre grad.

Symptomgivende bekkenløsning og kronisk bekkenleddsyndrom

Enkelte får så store plager rundt og i bekkenleddet at daglige aktiviteter blir vanskelig. Dette kalles for symptomgivende bekkenløsning og finner sted under svangerskapet og kan i noen tilfeller vedvare utover i barselperioden. Dersom plagene fortsetter, kalles det kronisk bekkenleddsyndrom.

Symptomer

Det er visse symptomer som kjennertegner bekkenløsning, og som skiller det fra andre tilstander. Se etter følgende kjennetegn:

• Smerter når du går, står eller sitter
  • Smerter når du går i trapper
  • Problemer med å reise deg opp fra en stol
  • Smerter når du snur deg i sengen
  • Smerter i hverdagen, som hindrer deg i daglig aktivitet
  • Smerten kan sitte foran, bak, korsrygg, sete, hofte og/eller nedover i beina.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Et tilpasset treningsprogram for deg og ditt funksjonsnivå er viktig. På bakgrunn av en undersøkelse hos en fysioterapeut tilpasses et program for deg.

Utover dette kan det være nødvendig med manuell hjelp, som massasje og triggerpunktbehandling for anspente, stramme og smertefulle muskler. Spenningene i muskulaturen kan forsterke smerten og/eller skape nye smerter.

Videre er det viktig med veiledning og instruksjon av ulike avspenningsteknikker, samt råd og tips av hva du kan gjøre i hverdagen.

Hva kan du gjøre selv?

Kroppen er skapt for bevegelse derfor er det viktig å holde seg i aktivitet. Unngå for mye stillesittende og statisk arbeid.

Det er også viktig å avlaste bekkenleddet, så ikke smertene øker på. Finn en hvilestilling som du syns er behagelig. Det vil være fornuftig å veksle mellom aktivitet og hvile.

Vær optimistisk og vit at det ikke er farlig! Lytt til din egen kropp, ikke fremprovoser smertene for ofte, da kan du forverre situasjonen. Hvil når du må.

Camilla er utdannet fysioterapeut og har en spesiell interesse gravide og barn og for tiden tar hun videreutdanning innen arbeid med barn og unge.

Ønsker du å vite mer om plager og forebyggende tiltak under og etter et svangerskap, kan du gjerne kontakte Camilla på telefon 412 11 285 eller på e-post: camilla@sarpsborgkiropraktorklinikk.no

Denne artikkelen er skrevet av Fysioterapeut Camilla Gaarden