Hva er Jumpers knee?

24/05/2020

Hva er Jumpers knee?

"Jumpers knee" (hopperkne/patellar tendinopati) er en tilstand som primært rammer unge idrettsutøvere i 15-30 års-alderen, hovedsakelig menn mer en kvinner. Tilstanden er mest vanlig hos løpere, men også i aktiviteter med repeterende hopping og belastning av fremside lår (quadriceps) - som volleyball, basketball, tennis og fotball.

Jumpers knee kjennetegnes ved smerter i og rundt patellarsenen (senen på nedsiden av kneskålen) vanligvis under høyenergiaktiviteter som løping og hopping.

Årsak

Jumpers knee starter som en ikke-inflammatorisk respons på en sene som er akutt overbelastet. Dette skaper en fortykket sene for å motstå økt belastning, noe som skaper en mer uorganisert sene-oppbygning. Degenerative (slitasje) forandringer skjer etterhvert som tilstanden blir mer kronisk.

Diagnose

Jumpers knee er assosiert med smerter i patellarsenen forsaket av repetitiv belastning av quadriceps musklene og patellarsenen selv. Jumpers knee har en tendens til å være doseavhengig, forverres av overforbruk, og er vanligvis ikke smertefull i hviletilstand. Aktiviteter som lagrer og frigjør energi fra patellarsenen er de mest smertefulle, som dype knebøy, hopping og landing.

En skikkelig vurdering av denne tilstanden er ekstremt viktig for å identifisere det svekkede vevet på den nedre polen av kneskålen for å utelukke andre patella-femoral problemer.

Behandling

Quadriceps-styrke, bakre og fremre kneleddsbevegelse, stabilitet i knebøy, gå ned trapper og andre eksentriske oppgaver bør alle vurderes. Hoppe- og løpsform bør vurderes for en stabil kneposisjonsstilling og overdreven vertikal forskyvning i løping.

Behandling har som mål å gjenopprette normal tilheling i det involverte vevet. For å motvirke eller løse opp degenerative forandringer i senen kan terapeuten benytte seg av:

• Friksjonsmassasje
  • Trykkbølge
  • Terapeutisk laser
  • Tørrnåler
  • Terapeutisk trening
  • Mobilisering/leddjuserting av stive ledd i leddkjeden - ankel/fot, kne og hofte/bekken.

Behandlingen bør fokuseres på en gradvis progresjon med utgangspunkt i tilpassede øvelser - som tar utgangspunkt i isometrisk trening for å bygge opp styrke. I denne fasen kan manuell behandling ved bruk av friksjonsmassasje og / eller trykkbølge - så vel som massasje av bløtvev eller tørrnåler for å gjenopprette normal funksjon i tilhørende sene- og muskelvev. Tibio-femoral og patello-femoral leddet (kneleddet) bør adresseres og korrigeres etter behov.

Hva kan jeg gjøre selv ?

Hvile fra aktivitet: Det er viktig å ta ta en pause fra aktiviteten som forsaket problemet til å begynne med. Optimalt så bør ikke aktiviteten gjenopptas før terapeutisk trening kan utføres symptomfritt.

Spesifikk styrketrening: Det anbefales trening med mye vekt og langsomme repetisjoner som beinpress og knebøy. Spør våre terapeuter for mer veiledende trening.

Infrapatellar stropper og / eller teip: ofte kjent som Cho-pat stropper, kan også brukes. Disse stroppene brukes til å endre belastningsfordeling på patellarsenen og for å redusere smerter ved aktivitet. Infrapatellar stropper har vist seg å redusere lokal belastning på patellarsenen ved å øke senevinklen og redusere senelengden. Dette muliggjør økt kraftfordeling ved belastning og reduserer punktet for lokal belastning og irritasjon.

Ønsker du å vite mer om Jumpers knee, kan du gjerne kontakte Ole Martin på telefon 69 13 06 00 eller på e-post: ole@sarpsborgkiropraktorklinikk.no

Denne artikkelen er skrevet av Kiropraktor Ole Martin Berg

Referanser