Hva er trykkbølgebehandling og kan det hjelpe meg ?

18/05/2020

Hva er trykkbølgebehandling og kan det hjelpe meg ?

Trykkbølgebehandling har vært tilstede som behandlingsalternativ for muskel- og skjellettplager i snart 25 år, og brukes primært til å behandling av kroniske seneplager og forkalkninger i skulderen.

De fysiologiske virkningene av trykkbølgebehandling på sene og muskelvev er ikke helt forstått, men de mest vanlige teorier mener at trykkbølgene stimulerer reparasjon og regenerering av skadede celler i sener og bryter ned kalkdannelse.

Ifølge det som er tilgjengelig av forskning, er det bevist at trykkbølge stimulerer oppløsning av forkalkninger og bedrer blodsirkulasjonen. Sekundært oppnår man ofte en smertereduksjon.

Hvem kan få trykkbølgebehandling?

De fleste kan få trykkbølgebehandling, men det skal vises forsiktighet på barn i vekstfasen og eldre og personer med svak benstruktur.

Ellers er det er viktig at behandleren din er oppdatert på alle kontra-indikasjoner, d.v.s. tilstander og sykdommer som ikke skal behandles med trykkbølge.

Se liste med kontra-indikasjoner under “Kan trykkbølge være skadelig?”

Hva er fordelene med trykkbølge?

Fordelene med trykkbølgebehandling er mange, da trykkbølgebehandling ofte har veldig god effekt på det meste av sene- og muskelproblematikk.

Mange kroniske tilstander skaper forandringer i muskuel- og senevev, som ikke er mulig å påvirke med manuelle behandlingsteknikker. Her er ofte trykkbølgebehandling mye mer effektivt og hurtigvirkende.

- Eksempler på tilstander i denne kategorien er

• Tennisalbue eller Lateral epikondylitt
  • Jumper`s knee
  • Plantar Fasciitt
  • Kroniske muskelspenninger i legg og skuldermuskulatur.

Andre tilstander hvor trykkbølge ofte er det beste alternativet er f.eks. Forkalkning i sener, Piriformis Syndrom og Hofteartrose

Ved nøyaktig applisering av trykkbølge er det minimal påvirkning på vevet rundt det behandlede området. Kroppen behøver ikke medikamenter for å motta behandling.

I noen tilfeller kan trykkbølgebehandling hjelpe deg å unngå operasjon og de komplikasjoner og ulemper dette måtte medføre.

Vellykket behandling gir også en potensiell reduksjon av sykefravær, reduserte smerter og raskere tilbakegang til idrett.

Kan jeg få uønskede effekter av trykkbølgebehandling?

Ja, det er mulig å få små blodutredelser og/eller lokal hevelse etter en behandling med trykkbølge, selv om dette forekommer svært sjeldent her i klinikken. Det kan også forekomme midlertidig tap av følelse og sensibilitet i det samme området. I deler av kroppen som er behandlet med kortison, kan det bli skader på hudvev. Tilført trykkbølge kan også forårsake uønsket hjerteaktivitet.

Kan trykkbølgebehandling være skadelig?

Trykkbølge kan være skadelig, hvis den brukes på pasienter med kontra-indikasjoner, som bl.a.:

• Graviditet
  • Blodpropp
  • Vekstsoner hos barn/ungdom
  • Polynevropati
  • Akutt inflammasjon
  • Områder behandlet med kortison
  • Personer med kreftsvulster
  • Personer med blodfortynnende medisiner eller som har koaguleringsproblemer i blodet.
  • Det skal ikke behandles med trykkbølge i områder med organer som muligens inneholder gass.
  • Det skal ikke behandles i områder med store ansamlinger av nervetråder, blodårer, i ryggrad eller hode/ansikt.

En godkjent trykkbølgebehandler skal kjenne til disse kontra-indikasjonene og ha kunnskap om hvorfor de skal unngås. For å være sikker, bør du alltid oppsøke autorisert helsepersonell.

Alle behandlere ved Sarpsborg Kiropraktorklinikk er autoriserte.

Ønsker du å vite mer om trykkbølgebehandling, kan du gjerne kontakte oss på telefon 69 13 06 00 eller på e-post: morten@sarpsborgkiropraktorklinikk.no

Denne artikkelen er skrevet av Kiropraktor Morten Nygaard