Smerter i hæl/fot?

trykkbølgefot

Rundt 5% har hælsmerter til ethvert tidspunkt. Mange av disse skyldes plantarfasciose og/eller achillestendinopatier, og særlig løpere ser ut til være utsatt. Plantar fasciose er også kjent som «jogger´s heel», og ca 1 av 10 løpere har en eller annen form for achillestendinopati. Plagene oppstår ofte hver for seg, men kan også oppstå samtidig.

Hva er plantar fasciose?
Plantar fasciose er en overbelastningsskade på den store senen under foten. Tidligere trodde man dette var en betennelsestilstand, noe som nå er tilbakevist. Ved en plantar fasciose oppstår mikrorupturer (småskader) i den store senen under foten, og det er gjerne smerter der denne fester til hælen. Ved langvarig irritasjon av festet kan det i tillegg oppstå en hælspore. Dette er en kalkavleiring/forbening i senen, som kan bidra til å vedlikeholde irritasjon og smerte i området.

Hva er achillestendinopati?
Achillestendinopati er en fellesbetegnelse på smerter i og ved achillessenen. Achillessenen er den senen som går fra leggmuskelen på baksiden av leggen og fester nede på hælen. Det kan være flere årsaker til smertene, inkludert, betennelse i slimposen under senen, og/eller mikrorupturer (småskader) i selve senen. Man kan i likhet med plantar fasciose få en kalkavleiring/forbening av festet til achilles-senen. Dette kaller man gjerne en Haglunds deformitet.

Hva skyldes det?
Det kan være mange faktorer som bidrar, men ofte oppstår disse plagene som følge av opptrapping av trening eller feilbelastning/overbelastning over tid. De kan også oppstå i forbindelse med ytre faktorer som nytt treningsunderlag (overgang fra grus til asfalt), hardt gulv på jobben, utslitte/dårlige sko eller nye sko/såler som ikke passer foten. Ofte bedres smertene ved hvile, men forværres når man reiser seg igjen, og mange er trykkømme i området de har smerter i.

Har du utfyllende spørsmål eller ønsker å bestille time til konsultasjon/behandling, ring 69 13 06 00.

undersøkelse1såle