Hva gjør en Kiropraktor?

08/07/2020

Hva gjør en Kiropraktor?

Lurer du kanskje på hva en Kiropraktor er og hva som foregår på kontoret til en Kiropraktor ? Har du en venn som anbefaler kiropraktorbehandling eller som ikke anbefaler kiropraktorbehandling ? Under kan du lese om noen vanlige spørsmål som ofte dukker opp om Kiropraktikk.

Hva gjør en Kiropraktor ?

En kiropraktor har grundig trening i behandling med hendene for å løse opp i stive ledd og muskler. Vi har også en 5-årig utdannelse basert på kroppens anatomi, fysiologi, kjemi og funksjon og kan på denne måten tilrettelegge riktig behandlingsplan for dine problemer.

Ved å løse opp i ledd og muskulatur, bedres samarbeidet mellom kroppens forskjellige deler - eksempler på dette kan være kneets muskulatur, leddbånd og ledd som sammen sørger for at du kan gå normalt.

Nærmere forklart - spenninger i ledd og muskulatur kan forstyrre samarbeidet til en kroppsdel slik at det utvikles spasmer i muskulatur, strekk på leddbånd, irritasjoner i senevev eller betennelser i ledd eller slimposer.

Kiropraktoren kan også benytte seg av andre hjelpemidler som laser, trykkbølge, ultralyd, tørrnåler, massasjeinstrumenter og strøm som hjelp i prosessen med å begre kroppens funksjon.

Hva er det vanligste en Kiropraktor behandler?

Korsryggsmerter, nakkesmerter og hodepine er de vanligste plagene en kiropraktor behandler, men vi kan ofte hjelpe med de fleste andre plager i kroppen som har utgangspunkt i nerve, muskulatur og ledd.

Kan det være skadelig med kiropraktorbehandling?

Behandling hos en kiropraktor er et trygt behandlingsalternativ så lenge du oppsøker en Kiropraktor som er Autorisert av Helsedirektoratet. Det betyr at kiropraktoren er godkjent som en trygg behandler

En utdannet og kvalifisert Kiropraktor vet at enkelte tilstander skal behandles med forsiktighet, eller i visse tilfeller ikke behandles i det hele tatt. Eksempler på dette er:

• Akutt prolaps eller prolaps med nevrologiske tilleggssymptomer.
  • Komprimerte nerver i nedre korsrygg (cauda equina syndrom)
  • Svakheter i nakkearterier

En kiropraktor skal også utøve forsiktighet ved disse helsetilstandene:

• Osteoporose eller benskjørhet
  • Nummenhet eller tap av følelse eller kraft i arm eller bein
  • Kreft med spredning eller kreft i skjelettet.
  • Forhøyet blodtrykk eller ved øket risiko for slag.
  • Ved kjent misdannelse i en eller flere nakkevirvler

Snakk med Kiropraktoren din hvis du vet at du har en eller flere av disse av disse tilstandene og spør om det noe vi kan gjøre for deg.

Hvordan forbereder jeg meg til den FØRSTE kiropraktortimen?

Det kreves ingen forberedelse til ditt første besøk. Kiropraktoren tar en grundig sykehistorie og undersøker ryggraden og kroppen din for tegn på nedsatt funksjon i nerve, ledd eller muskulatur.

Kreves det ytterligere MR/Rtg bilder eller annen spesialundersøkelse, henvises du av Kiropraktoren til riktig instans. Vi kommuniserer også med Fastleger ved tilfeller utenfor vårt fagfelt.

Hva kan jeg forvente hvis jeg ønsker å motta behandling?

I de fleste tilfeller er det nødvendig med en behandlingsserie på 6 til 10 behandlinger over 3-4 uker for å nøste opp i stivheter og spenninger, spesielt hvis det er et kronisk problem.

Ofte kan det også være nødvendig med videre oppfølging, da kroppen har en tendens til å falle tilbake i gamle spor. Behandlingene trappes ofte ned når kroppen fungerer bedre og symtomene forsvinner. Dette avtales videre med deg og fra gang til gang med utgangspunkt i hvordan du føler deg mellom hvert besøk.

Hva kan jeg forvente ETTER en behandling hos Kiropraktoren?

Det er fornuftig å forvente at du får en reaksjon på behandlingen i starten av behandlingsforsløpet.

Det vanligste pasienter erfarer er ømhet, mild smerte eller stølhet - men det er også mulig å få kraftigere reaksjoner som kvalme, hodepine, svimmelhet, trøtthet eller kraftige smerter. Dette avhenger av hvor lenge du har hatt problemet og hvor god helsetilstanden din er. Disse bivirkningene gir seg som regel etter 1-2 dager.

Du kan også erfare positive reaksjoner etter behandling - som letthet, mindre smerter, bedre bevegelighet mer energi

Er du i tvil ? Ta en telefon og snakk med en av oss eller send oss en e-post - så skal vi gi deg en ærlig vurdering på om Kiropraktorbehandling kan være noe for deg.

Ikke alle responderer på kiropraktorbehandling, men da vet du det. Opplever du ikke forbedringer etter flere uker med behandling, bør du kanskje prøve noe annet. Snakk med kiropraktoren din om dette, så hjelper han/hun deg til å finne et alternativ.

Det er uansett smart å ta tak i problemene dine, spesielt hvis du har vært plaget over lang tid.

Denne artikkelen er skrevet av Kiropraktor Morten Holland Nygaard